donderdag 3 oktober 2013

Nederlandse Playboy 30 jaar: toekomst niet zonnig

Jan Heemskerk
Playboy Nederland viert vanavond [3 oktober 2013] haar dertigste verjaardag. Oud-hoofdredacteur Jan Heemskerk maakte de begintijd live mee als stagiair en zoon van de toenmalige baas. Wat is er in de tussentijd allemaal veranderd? En is de toekomst echt zo somber?








Hoe werd Playboy in 1983 verwelkomd?

„Behalve de 150.000 mensen die het te gek vonden om Playboy te kopen, waren er ook zij die het vooral als ’dat blootblaadje’ zagen. Zo werd het door de serieuze opiniepers weggezet. Zou je mijn vader daarover spreken, dan zou hij een heel lang en droevig verhaal vertellen over hoe erg hij dat vond. Dat is typisch Nederlands, hoor.”

Hebben jullie ook last gehad van boze feministen?

„Op de dag dat Playboy werd gepresenteerd in Amsterdam, werd twee straten verderop een tijdschriftenwinkel leeggeroofd en werden de Playboys de gracht in geflikkerd. Dat waren de Dolle Mina’s. Maar verder hebben we redelijk weinig last van ze gehad.”

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen geweest?

„Ten eerste is er de ’ontbladering’. Zo noem ik het tegenwoordig maar. Na een bijzonder succesvol begin is de markt compleet volgelopen en daar is de concurrentie van het internet nog bijgekomen. Dat werkt niet echt oplageverhogend. Maar als je in het blad zelf kijkt, is er niet zo heel veel veranderd. Ja, de hoeveelheid schaamhaar van de modellen is drastisch gereduceerd. En er zijn wat fases geweest. De beginfase was heel journalistiek; dat was de hand van de oude Heemskerk. Daarna is het wat populistischer geworden. Ik heb dat soort van half teruggedraaid.”

Hoe bedoel je, populistischer?

„In de periode tussen mijn vader en mij in was het een beetje platter, zullen we maar zeggen. Ik probeer ’ordinair’ te vermijden. Misschien is seksueler het beste woord. Niet alleen qua foto’s, maar ook qua verhalen. Bijvoorbeeld: is het leuk om in dit hotel seks te hebben, hoe is het om in deze auto seks te hebben, of is dit een restaurant waar je na het eten seks gaat hebben? Dat is een belangrijk deel van het leven - daar zul je mij niet over horen -, maar ik wilde toch terug naar de basis van Playboy. En die is toch wat gevarieerder dan dat.”



Is de smaak van mannen veranderd?

„Ja. Dat schaamhaar is wel de meest opvallende verandering, naast de siliconenborsten die widely available zijn geworden. Dat heeft het algemene schoonheidsbeeld geen goed gedaan. Maar het ding is een beetje dat wij niet zo zeer uitmaken wat vrouwen doen. Het is een wijdverbreid misverstand dat mannen invloed hebben op wat vrouwen met hun eigen lichaam doen. Vrouwen beslissen dat zelf. Wij mannen zijn eigenlijk meer de volgers.” Geldt dat ook voor rond of mager?

„Daar zie je het grootste verschil tussen de eigen smaak van vrouwen – dun – en de smaak van mannen die toch graag iets willen kunnen vastpakken. Wij mannen zijn over het algemeen niet zo van geraamtes. Het is de bedoeling dat hier en daar rondingen zitten.”

Heeft Playboy in Nederland bijgedragen aan een seksuele revolutie?

„Ik denk dat toen Playboy hier kwam, dat al wel een beetje achter de rug was. Je zou kunnen zeggen dat Playboy nu relevanter is dan vroeger omdat de tolerantie jegens naakt en de seksuele vrijheid van vrouwen meer onder vuur ligt dan dertig jaar geleden. De islam is uitgegroeid tot een belangrijke invloed. Eddy Terstal zei het eens treffend: de mate van vrijheid en tolerantie in een samenleving is te meten aan het risico dat vrouwen moeten nemen om topless in het Vondelpark te gaan liggen. Dat schijn je tegenwoordig niet meer te hoeven doen.”

Waarom willen vrouwen, nog los van het geld, eigenlijk uit de kleren voor Playboy?

„Heel veel vrouwen vinden het leuk om bekeken te worden. Bewonderd, moet ik misschien zeggen. Mannen kijken graag en vrouwen worden graag bekeken. Dat is een soort basisprincipe. En je hebt vrouwen die ietsje meer van die ijdelheid hebben dan gemiddeld.”

Playboy maakt al jaren verlies, maar toch werd onlangs weer de licentie verlengd. Hoe kan dat?

„Als je tegenwoordig een Playboylicentie wilt hebben, dan krijg je hem ook, want internationaal zijn er natuurlijk ook problemen. De tijd dat in een land twintig uitgeverijen stonden te springen om een licentie, is voorbij. Ze zijn eigenlijk allang blij als iemand het merk in een bepaald territorium in leven wil houden. Nu is besloten om het weer een aantal jaren te proberen, maar ik ben niet heel optimistisch. Het is natuurlijk een prachtig merk. Je wílt niet dat het niet meer werkt. Net als dat bekende naakt; dat is altijd zoiets bijzonders geweest. Toen ik kwam, kon je echt nog een flink een bedrag uitgeven aan sterren. Nu zijn het een heleboel z-sterretjes.”

Wat moeten we zonder Playboy?

„Het zou een enorm verlies zijn we straks geen Playboy meer hebben. Ik denk dat een heleboel mensen dat heel erg zouden vinden. Wie moet er dan in godsnaam de mooiste vrouwen van Nederland uit de kleren krijgen?”




Grieteke Meerman in 'Sp!ts' van donderdag 3 oktober 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten