dinsdag 20 november 2012

Roze muziek: Tedje en de flikkers

Een act die je nooit hoort in het Foute Uur en die je zelfs niet in de Homo 100 terugvindt, is Tedje en de Flikkers. Daarom hier wat aandacht voor deze act uit een ver verleden.



Tedje en de Flikkers
In 1977 ontstond in Nijmegen de punkband Tedje en de Flikkers. Bij de act ging het niet alleen om de muziek, maar ook en vooral om te laten zien en horen dat homo’s geen half zachte mietjes waren. Volgens de overlevering (ik was er zeker niet bij) eindigden optredens van Tedje en de Flikkers vaak in orgieën van seks, drugs en veel herrie. Gemeenten in het oosten van het land zagen de groep liever gaan dan komen.

Een optreden
De boodschap van de groep: “Ik ben een flikker en als je daar wat tegen hebt, kom dan maar op.” De leden van de band waren allen actief in de Nijmeegse Rooie Flikkers, een radicale tegenbeweging van homo’s en potten. Zij waren tegen het COC dat  volgens de Rooie Flikkers te veel gericht was op assimilatie en integratie. De band bestond maar kort; drie jaar na de oprichting was de koek op in 1980.

Geïnspireerd door KISS
Het radioprogramma R.A.M. zocht in 2003 de bandleden op en reconstrueerde de roemruchte geschiedenis van de meest controversiële punkgroep van Nederland. Helaas is van de uitzending op dinsdag 3 januari 2003 online geen opname te vinden. Dus geen antwoord op gestelde vragen als: Hoe is het ze vergaan ná de band? Heeft de groep hun levens beïnvloed? Hoe kijken ze terug op die periode? Met weemoed? Met plezier? Met schaamte? En hoe kijken wij aan tegen een punkband uit de jaren zeventig? Met nostalgie? Met ongeloof? Met vertedering?

Hier rest een songtekst van de track 'Ik Ben Een Hoer' die op het album Uitholling Overdwars verscheen en een audiolink.

Tedje en de Flikkers - "Ik ben een hoer"
Je belde me op en ik zei okee
Ik gaf je koffie en een borrel
Je lult maar wat zo geil als boter
Soms wil je mijn liefde, dan weer bekijk je het reeel

Ik geef je een striptease
Als een hondje kruip je rond
Je komt m'n ballen likken
Mijn lul staat als een paal overeind

refr.:
    Ruk me af, pijp me maar, grijp je kans
    Nu ben ik er voor jou
    Je wilt dat ik je pijp
    Wellustig spuit je in mijn mond.... maar
    Bedenk wel ik verkoop je illusies
    Jij bent de klant en ik ben 'n hoer

Soms dan belazer je mij
Je komt je afspraken niet na
Ik baal van die hoerenlopers
Maar je geld stinkt tenminste niet naar lul

refr....

Luister

Kijk naar een collage van artikelen (slecht leesbaar)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten