donderdag 24 september 2015

Gay kunst: hand out van de lezing

Laatste Avondmaal van Elisabeth Ohlson-Wallin
Wat houdt de term 'homokunst' in? Hiervoor zijn meerdere definities te bedenken, variërend van kunstwerken die gemaakt zijn door homoseksuele vrouwen en mannen tot voorstellingen van intimiteit tussen mensen van hetzelfde geslacht.


In de definities schuilt echter een drietal problemen waarvan de moderne kunstliefhebber bewust moet zijn. Ten eerste doen ploegende ossen van Rosa Bonheur geen gaydar afgaan, ook al leefde de schilderes samen met een vrouw. Bovendien is niet alles wat wij als homoseksualiteit interpreteren, als zodanig bedoeld. In de Griekse Oudheid gold bepaald seksueel contact tussen een volwassen burger (per definitie een man) en een jongeling als onderdeel van de initiatie van deze laatste. Ten derde is het begrip 'homoseksualiteit' vrij recent en dus ook de bijbehorende moderne identiteit die ermee geassocieerd wordt. Neerslag van die ontwikkeling in de kunst vinden wij in de stroming Aestheticism van rond 1900 in foto’s van Brassaï over het nachtleven van Parijs en in de portretten van de Parijse kring rond de Amerikaanse Nathalie Barney, zoals Romaine Brooks’ portret van 'Una, Lady Troubridge' uit 1924.

Dit betekent niet dat er in de oudere kunst geen homoseksualiteit werd afgebeeld. Klassieke mythen leverden genoeg stof, zoals de ontvoering van de mooie herdersjongen Ganymedes door de oppergod Jupiter of de verleiding van Diana’s nimf Callisto door dezelfde Jupiter in vermomming als Diana. Deze thema’s komen voor bij Rembrandt, Rubens en Michelangelo. Naast mythen waren er ook historische gebeurtenissen, zoals de verhouding tussen keizer Hadrianus en Antinoös of het werk van de dichteres Sappho, die zowel de liefde tussen mannen en vrouwen als de liefde tussen vrouwen bezong.

Michelangelo werd later zelfs een symbool van mannelijke homo-seksualiteit. Hetzelfde gebeurde met een deel van de kunst uit de Griekse Oudheid. Baron Von Gloeden refereerde daaraan in zijn foto’s van naakte Siciliaanse jongens. Ook Keith Haring gebruikte dit soort referenties. Een heel andere verwijzing maakt de Zweedse Elisabeth Ohlson in haar serie 'Ecce homo' waarin zij de traditionele iconografie van het leven van Christus uitbeeldt met homo’s in de  hoofdrollen. Als variant op de Annunciatie krijgen twee vrouwen van de aartsengel een reageerbuis voor de inseminatie. Het Laatste Avondmaal is een heuse staalkaart van drags.

Vrouwelijke homoseksualiteit werd eeuwenlang gemaakt met vooral de mannelijke beschouwer in het achterhoofd. Expliciete seks tussen vrouwen in schilderijen van of toegeschreven aan de rokokoschilder François Boucher, getuigen hiervan. Tekenend is bovendien een anonieme prent voor de Nederlandse uitgave van De Sades 'L’histoire de Juliette, sa soeur ou Les prospérités du vice' uit het einde van de achttiende eeuw. Daarop vrijen naakte vrouwen op het toneel, terwijl uit de zaal een man toekijkt en door een vrouw oraal bevredigd wordt.

Met dit gegeven in het achterhoofd kun je je afvragen wanneer artistieke afbeeldingen van intimiteit tussen mensen van hetzelfde geslacht 'homokunst' zijn. In het verlengde daarvan is de vraag legitiem wanneer een erotische afbeelding van een vrouw of man als homokunst kan worden gezien. Leg je de interpretatie bij de beschouwer of laat je de kunstenaar de betekenis bepalen?

De Amerikaanse fotografe Nan Goldin maakt persoonlijke foto’s, waarin ze onder meer haar vrienden portretteert. Haar tentoonstellingen zijn daardoor net autobiografische romans, met sterke beelden, zoals het vrijende stel Jens en Clemens. In 2002 had Goldin in Warschau een grote overzichtstentoonstelling in het centrum voor moderne kunst. Vanwege de expliciete beelden en het homoseksuele gehalte van sommige foto's werd van overheidswege de toegang aan minderjarigen ontzegd.

In Polen kreeg sommige homokunst een meer activistische lading. Neem de postercampagne 'Laat ze ons maar zien' ('Niech nas zobaczą') uit 2003 van Karolina Breguła. Deze campagne was specifiek bedoeld om het tot kort daarvoor doodgezwegen onderwerp zichtbaar te maken, met protesten tot gevolg. Zelfs de grote regenbooginstallatie van Julita Wójcik, die zij als 'vrij van associaties' bestempelde, werd zeven keer in brand gestoken toen zij tussen 2012 en 2015 in Warschau op het Plac (plein) Zbawiciela stond.

Dat LHBT-zaken in Polen beladen zijn, wordt door meerdere voorbeelden geïllustreerd. De jonge tekenaar en filmmaker Karol Radziszewski kreeg geen opdracht voor een muurschildering in het (rechts georiënteerde) Museum van de Opstand van Warschau, omdat zijn ontwerp ietwat sensueel oogde, maar wellicht ook omdat Radziszewski met homopornografische muurschilderingen faam verwierf. De opdracht voor een (niet pornografische) muurschildering in de hoofdstedelijke metro kreeg hij trouwens wel.

Een en ander leidde ertoe dat de Tsjech David Černý in zijn controversiële installatie 'Entropa' uit 2009 Polen verbeeldde als een aardappelveld met priesters die een regenboogvlag hijsen. Een ironisch commentaar op de homorechten in Polen dus.

Zo kan de LHBT-thematiek gebruikt worden als een humoristisch onderwerp met een activistisch randje. Ook bij Banksy is dat het geval met zijn 'Queen Vic' en 'Kissing policemen' of bij de zoenende politiemannen van de Russische groep Blauwe Neuzen. Dat humoristische is in camp goed te voelen, wat het Franse kunstenaarsduo Pierre et Gilles uitstekend weet uit te buiten.

De vraag wat homokunst nu precies is, blijft moeilijk te beantwoorden. De gegeven definities laten veel interpretatieruimte. Er zijn kunstenaars die zich graag in die ruimte begeven, bedoeld of onbedoeld.



Namen van de belangrijkste kunstenaars uit de lezing:
-anoniem; Attische beker, ca. 520 v.Chr.
-anoniem; Attische beker, ca. 510 v.Chr.
-Bacon, Francis(1909-1992); schilder van 'Two figures'
-Banksy (ca. 1965); maker van de graffiti’s 'Queen Vic', 'Kissing Policemen' (2005). Zie ook
www.banksy.org.uk
-Blauwe neuzen; fotografen van 'Zoenende politieagenten' (2005)
-Brassaï (pseudoniem van Gyula Halász, 1899-1984); fotograaf van het nachtleven van Parijs, waaronder 'Faux couple' (1932)
-Breguła, Karolina (1979); fotografe van 'Laat ze ons maar zien' ('Niech nas zobaczą' (2003)
-Brooks, Romaine (1874-1870); schilderes van 'Natalie Clifford Barney' of 'The Amazon' (1920); 'Una, Lady Troubridge' (1824)
-Buonarroti, Michelangelo (1475-1564); beeldhouwer van 'David' (1501-1504), schilder van 'Tondo Doni' (ca. 1504) en tekenaar van 'Ganymedes' (1532)
-Bonheur, Rosa (1822-1899); schilderes van 'Ploegen in de Nivernais' (1849) en
Paardenbeurs' (1883)
-Cahun, Claude (1894-1954); fotografe van 'Double Self-portrait' (1929), 'Self-portrait' (1928), 'Marcel Moore' (1928)
-Courbet, Gustave (1819-1877); schilder van 'de Slaap' (1866)
-Černý, David (1967); maker van 'Entropa' (2009)
-Delville, Jean (1867-1953); schilder van 'L’école de Platon' (1898)
-Feldmann, Hans-Peter; (1941), 'David' (2006)
-Giotto di Bondone (1267-1337); schilder van 'Intocht in Jeruzalem' in de Scrovegnikapel (1303-1305)
-Gloeden, Baron Wilhelm von (1856-1931); fotograaf van meestal naakte, jonge Sicilianen
-Goldin, Nan (1953); fotografe van 'Self-portrait on the train, Boston-New Haven' (1997), 'Cookie at Vittorio’s Casket' (1989), 'Max at Sharon’s apartment under photograph of his mother Cookie' (1996), 'Clemens squeezing Jens’ nipples' (2001), 'Jens entering Clemens (after Caravaggio)' (2001)
-Haring, Keith (1958-1990); maker van de Davidbuste zonder titel (1983)
-Mantegna, Andrea (ca. 1431-1506); schilder van 'Sint Sebastiaan' (1457-8)
-Muybridge, Eadward (1830-1904); fotograaf van 'Worstelaars' (1887)
-Ohlson Wallin, Elisabeth (1961); fotografe van 'Annunciatie'; 'Intocht in Jeruzalem', 'Laatste Avondmaal', 'Kruisiging' uit de serie Ecce Homo (1998). Zie ook http://www.ohlson.se/
-Pierre et Gilles (resp. 1950 en 1953); fotografen van 'Sébastien de la Mer' (1994), 'Les amoureux Johan et Léo' (1998), 'Sainte Affligée' (1983)
-Radziszewski, Karol (1980); fotograaf en filmer van 'Fag Fighters' (2007), tekenaar van 'Powstańcy' (2011), 'Pedały' (vanaf 2002), muurschildering op metrohalte Marymont (2006)
-Richmond, William Blake (1842-1921); schilder van 'The Bowlers' (1879)
-Rijn, Rembrandt van (1606-1669); schilder van 'Ontvoering van Ganymedes' (1635)
-Rops, Félicien (1833-1898): tekenaar van 'Satan zaait onkruid' (1882); 'Sappho, naar een reliëf gevonden in Herculaneum'; 'Twee potten' (z.d.)
-Rubens, Peter Paul (1577-1640); schilder van 'Jupiter en Callisto' (1613)
-Sweerts, Michaël (1618-1664); schilder van 'Badende jongemannen'
-Tiepolo, Giambattista (1696-1770); schilder van 'De dood van Hyacinthus' (1752-1753)
-Tintoretto, Jacopo (1518-1594); schilder van 'Laatste Avondmaal' (1592-4)
-Wójcik, Julita; maker van 'Tęcza' (2011)
 
Hand out bij de lezing van Bureau Boeiend in de Centrale OBA op zaterdag 12 september 2015.
 

1 opmerking: